Eдин от най-богатите хора в Китай пред CarMarket: EV няма да завладеят света

Джак Вей, председател на GWM, има много интересно мнение за електромобилите: те не са панацеята

Джак Вей

, CarMarket.bg

Джак Вей

П рез последните 2-3 седмици се опитахме да ви направим съпричастни с най-интересното от Автомобилното изложение в Шанхай, на което имахме възможността да присъстваме. Поканата ни бе отправена от GWM и Българска Автомобилна Индустрия (БАИ), вносителят на китайските автомобили у нас. От 300 журналисти, гости на събитието, само двама бяха от Европа, по случайност и двамата бяхме от България.

Един от акцентите в това ми посещения в Шанхай без съмнение бе шансът да се срещна с Джак Вей, един от най-богатите хора в Китай. През 2014 г. благосъстоянието му го нарежда на шесто място в страната, към днешна дата Forbes оценява активите му на около $12 млрд. ($15 млрд. през 2021 и 2022 г.). Според списъка „Топ 500 най-богати хора в света“ на Bloomber, Джак Вей е със състояние под $11 млрд., което го нарежда на 299 позиция в света.

Колкото и да е богат, на което и място като благосъстояние да се намира, разговорът с милиардер не се случва често в живота на човек. Да, не бях сам, с колегата участвах в кръгла маса заедно с журналисти от няколко други държави, но да отнемеш от времето на милиардер 1 час (при предварително планирани 15 минути), това вероятно се случва още по-рядко.

А същият поема ръководството на Great Wall Motor (създадена през 1984 г. като Great Wall Automobile Industry Company) през 1990 г., когато е едва на 26. По това време компанията е в тежко финансово състояние, като произвежда предимно авто части. Вей обаче променя фокуса към производството на автомобили, като през 1993 г. пуска евтин седан. Пет години по-късно компанията става частна, а днес GWM е най-големият частен автомобилен производител в Китай. Частен, защото почти всичко останало в индустрията е държавно.

Разбира се, разговорът (доста труден все пак, защото Вей не говори английски и всичко минаваше през преводачка) се въртеше около електромобилите и митата, като за мен особено интересно бе мнението на милиардера по отношение именно на EV-ата.

„Бъдещето е на мултиенергийните решения, или както ние го наричаме – multi-powertrains mode”, с други думи казано: различни видове задвижвания - конвенционално, хибридно, електрическо и водородно.

Но далеч по-важно бе уточнението на Джак Вей:

Електрическите автомобили няма да покорят автомобилния свят."

„Освен ако няма технология, която да позволи с едно зареждане да се изминат 1000, решението за нас е в мултиенергийните решения.“

Тук темата за кратко бе насочена към електрическия бранд Ora и дали GWM не изостава от конкурентите си в Китай на електрическия фронт, което по-скоро бе констатация, а не толкова въпрос.

„Да, ние знаем, че изоставаме спрямо конкурентите с Ora, но въпреки че изоставаме като продажби, ние правим пари, печелим [от продажбата на електромобили].”

И тази констатация не бе никак случайна, защото загубите на почти всички в Китай от продажбите на EV са сериозни.

Ако погледнем статистиката, продажбите и ръстът е наистина сериозен. Но всички те продават на загуба. А това не е устойчив бизнес модел.“

Включихме се и ние на тема Европа, като Вей призна, че „пазарното присъствие на GWM в Европа е все още малко“. Тук разговорът пое в посока мита за внос на китайски автомобили на Стария континент, но важното в този отговор бе убеждението на Вей, че „другата, светлата страна на въпроса е, че търговските отношения с Европа, на фона на търговската война със САЩ ще стават все по-добри, по-близки“.

Което е положително на фона на поведението на Доналд Тръмп спрямо Европа. Още по-положителното в събеседването с Джак Вей открихме в отговора му, свързан с износа на автомобили от Китай към света.

Когато износът на автомобили от Китай достигне определено ниво [в момента той е около 5 млн. коли годишно], в дългосрочен план вече няма да е възможно и икономически целесъобразно да се изнасят коли за други държави. Вместо това трябва да са изгради пълна интегрирана верига за доставки, която да задоволява местния пазар.“

С други думи казано: трябва да се произвеждат или асемблират коли в чужбина. За нас това е особено важно, тъй като ние първи писахме, че родният представител на GWM, Българска Автомобилна Индустрия (БАИ), води преговори за възстановяване на производството (по-скоро сглобяването) на китайски автомобили в с. Баховица. И това вероятно ще се случи догодина, като под автомобили по-скоро трябва да уточним, че се говори за електромобили, като по-този начин се избегнат високите мита за внос на EV в Европейския съюз.

Джак Вей GWM Wey 05 милиардери